Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بورس 24 : در شرایطی به مصاف معاملات نخستین روز کاری هفته و یک بین‌التعطیلین می‌رویم که بازار چهارشنبه همچون روزهای قبل بی‌‌رمق و نوسانی بود. نه خیلی فشار عرضه داشت و نه تقاضایی که سیگنال برگشت به مدار رشد را صادر کند. البته قرار گرفتن در روزهای پایانی هفته و فضای نیمه تعطیل شنبه هم در این وضعیت بی‌تاثیر نبود. در نتیجه معاملات چهارشنبه شاخص کل با افت حدود 3 هزار واحدی در ارتفاع دو میلیون و 158 هزار واحدی قرار گرفت. نماگر هم‌وزن اما طبق روال ...

«در انتظار هفته‌ای بهتر !!»  

علیرضا باغانی - بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات نخستین روز کاری هفته و یک بین‌التعطیلین می‌رویم که بازار چهارشنبه همچون روزهای قبل بی‌‌رمق و نوسانی بود. نه خیلی فشار عرضه داشت و نه تقاضایی که سیگنال برگشت به مدار رشد را صادر کند. البته قرار گرفتن در روزهای پایانی هفته و فضای نیمه تعطیل شنبه هم در این وضعیت بی‌تاثیر نبود. در نتیجه معاملات چهارشنبه شاخص کل با افت حدود 3 هزار واحدی در ارتفاع دو میلیون و 158 هزار واحدی قرار گرفت. نماگر هم‌وزن اما طبق روال روزهای قبل شرایط بهتری داشت. ارزش معاملات با افت حدود 16 درصدی به 4.6 همت رسید و رقمی بالغ بر 100 میلیارد تومان از تالار شیشه‌ای خارج شد. بازار را در حال پیش می‌بریم که بعد از یک رشد نصفه و نیمه، روند نوسانی در پیش گرفته و برای لمس اعداد و اهداف بالاتر نیاز به محرک‌های قوی‌تر و رسیدن اخبار جدید دارد. البته تمایلاتی برای حرکت رو به جلو دیده می‌شود اما راننده بازار به شدت علاقه به کنترل کردن و حرکت بازار بر اساس تمایلات خود دارد.

هفته پایانی پائیز را در حالی آغاز می‌کنیم که تنها 4 روز کاری دیگر تا انتهای فصل پائیز باقی‌مانده و این فصل پُرحاشیه هم در حال خاتمه یافتن است. بازار کماکان اخبار تجدید را دنبال می‌کند. رویدادی که بارها امتحان خود را پس داده و این بار هم می‌تواند زمینه‌ساز اتفاقات مثبت باشد؛ کمااینکه حرکت ابتدایی قوی در بازار هم بر اساس همین جریان رقم خورد و می‌تواند قابلیت‌های بنیادی خوبی داشته باشد. در مورد تجدید ارزیابی به کرات صحبت شده اما برخی معتقدند هنوز سیگنال قوی از سوی سیاستگذار صادر نشده است. البته طبق شنیده‌ها گویا جلساتی در جریان است و تصمیمات مثبتی هم گرفته شده اما هنوز به مرحله اجرا نرسیده و بروکراسی ادارای سبب کُند شدن مسیر شده است. اما در هر صورت تجدید یکی از قوی‌ترین وزنه‌هایی است که می‌تواند در فضای بازار موثر باشد.

در سوی دیگر بودجه را داریم که کلیات آن توسط مجلس رد شد و دولت 7 روز فرصت دارد تا اصلاحیه آن را مجددا راهی بهارستان کند. بازار همواره از واژه بودجه و اخبار این بسته پیچیده ترس دارد. به هر جهت طی یکسال اخیر تحولات این حوزه حسابی او را آزار داده. اما به نظر این بار اخبار منفی خاصی از این ناحیه نداشته باشیم و حتی معتقدیم در اصلاحیه ممکن است فضای بودجه کمی انبساطی شود و تغییراتی را در نرخ ارز داشته باشیم.

اما در بازار ارز تحولات زیرپوستی در جریان است که به سود بازار تمام خواهد شد. طی هفته‌های اخیر عنوان کردیم که دلار نیما به آرامی از سطوح 37,500 تومان به 38,200 تومان رسیده و امروز که این گزارش را قلم می‌زنیم به محدوده 39 هزار تومان رسیده و اگر با همین فرمان پیش برود، احتمالا برای انتهای سال دلار 42 – 43 هزار تومانی را داشته باشیم. این رویداد تاثیر مثبت مستقیم بر بازار دارد و محرکی برای اتفاقات مثبت بنیادی در عملکرد شرکت‌ها خواهد بود و لذا دور از ذهن نیست که دلار بازار آزاد هم به مرور به سمت قیمت‌های 55 هزار تومانی حرکت کند. البته اگر نیما رشد کند و دلار آزاد در سطوح فعلی باقی بماند، ثبات ارزش خوبی برقرار خواهد شد که اولا بستر بسیاری از فسادهای فعلی را جمع خواهد کرد و دوما صادرکننده ترغیب به تحرکات قوی‌تر خواهد شد. فراموش نکنیم که کسری بودجه شدیدی دامن دولت را گرفته و با این کسری تجاری باید تحولاتی را در حوزه اقتصاد داشته باشیم.

و نکته آخر اینکه با خاتمه یافتن آذر، بازار در مسیر انتشار گزارش عملکرد تولید و فروش آذر قرار خواهد گرفت. با رسیدن این گزارش‌ها، فضای سودآوری شرکت‌ها در کوارتر سوم تا حدودی روشن خواهد شد و این رویداد و اثرات آن در کنار تلفیق با اخبار تجدید را نمی‌توان نادیده گرفت. همانطور که قبلا هم اشاره شد، فروش شرکت‌ها در کوارتر سوم بهتر از تابستان بوده و تقریبا این موضوع روشن است که فضای سودسازی پائیز بهتر از کوارتر دوم خواهد بود.

در جمع‌بندی موارد مطروحه باید گفت که تحولاتی بنیادی خوبی در جریان است که رشد بازار را توجیه خواهد کرد. لذا توصیه می‌شود به‌دور از هرگونه هیجان و با بی‌توجهی به برخی از تحلیل‌های بدون پشتوانه، در فرصت تاریخی ایجاد شده با قرار گرفتن در مسیر اصلاح پرتفوی، تزریق نقدینگی و استفاده از اعتبارات نهایت بهره را ببرید. به نظر زمستان گرم‌تری در انتظار بازار باشد. به سراغ بازار برویم. بازاری که چهارشنبه چندان جذابی نداشت اما خیلی هم بد نبود. برای امروز فضای بهتری مورد انتظار است اما تصور می‌کنیم بازار از روز دوشنبه با پشت سر گذاشتن تعطیلات یک موج افزایشی جدید را تجربه نماید.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص‌ها، بازار، نوسانات بازارهای جهانی و منحنی ارزش معاملات :

ارزش معاملات

3) سر تیتر خبرهای سیاسی و اقتصادی اخبار و شایعات بازار :  

* مجمع عمومی سازمان ملل با ۱۵۳ رای موافق قطعنامه‌ای را با هدف آتش‌بس فوری در غزه تصویب کرد. ۲۳ کشور عضو مجمع عمومی به این قطعنامه رای ممتنع و ۱۰ عضو هم رای منفی دادند که شامل رژیم صهیونیستی و آمریکا می‌شود. البته این قطعنامه‌ الزام‌آور نیست اما به منزله ایده و باور شاخص جهانی محسوب می‌شود.

* داود منظور گفت: رفع ناترازی انرژی از نظر نمایندگان یعنی بالا بردن قیمت انرژی. یعنی باید قیمت بنزین را ببریم بالا تا مردم کم مصرف کنند. قیمت برق را ببریم بالا تا مردم کم مصرف کنند. اما دولت مخالف است و فعلا قصدی برای بالا بردن قیمت انرژی ندارد.

* در راستای اهمیت موضوع تجدید ارزیابی دارایی ها برای بازار سرمایه و تاکید بر مزایا و ظرفیت قانونی استفاده از پتانسیل تجدید و فراهم شدن گام های عملیاتی و رفع موانع احتمالی، رئیس سازمان بورس شرکتها،هلدینگ ها و بازیگران اصلی بازار را فراخواند!

* دنیای ‌اقتصاد نوشت: سیاستگذار خودرو آخرین مختصات خریداران ایران‌خودرو و سایپا را اعلام کرد؛ مختصاتی که نشان می‌دهد ظاهرا برقی‌سازی، یکی از الزامات اصلی آن است. اخیرا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن اعلام برخی شروط و الزامات واگذاری سهام دولتی دو خودروساز بزرگ کشور، عنوان کرده که سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) مشغول بررسی درخواست‌های ارسالی برای خرید سهام ایران‌خودرو و سایپا است.

* شصدف در نظر دارد سرمایه خود را از سطوح 700 میلیارد ریالی به 4.400 میلیارد ریال (معادل درصد) از محل سود انباشته، مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها به منظور جبران مخارج سرمایه‌گذاری و خرید دارایی ثابت از محل منابع داخلی شرکت در گذشته، حفظ سیستم تقسیم سود فعلی و ممانعت از خروج وجه نقد و کاهش هزینه‌های مالی افزایش دهد.

* ثاخت شفاف‌سازی زد و اعلام کرد: پیرو مصوبه شرکت سرمایه‌گذاری غدیر درخصوص افزایش سرمایه شرکت از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها صرفا "سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت"، موضوع در هیأت مدیره مطرح و مورد تصویب قرار گرفت. در این راستا مقرر گردید در اسرع وقت نسبت به ارزش‌گذاری دارایی‌های مذکور توسط کارشناسان رسمی دادگستری و تهیه گزارش توجیهی اقدام و مراتب به هیأت مدیره ارائه گردد.

* در کنفرانس وتجارت گفته شد: بانک گزارشات و مستندات افزایش سرمایه از ۲۲.۴ همت به ۳۳.۵۸ همت از محل سود انباشته را در اختیار سازمان حسابرسی قرار داده است. افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها در دست بررسی است تا با اخذ مجوزهای لازم به سرانجام برسد.

4) بررسی صنایع :

* افت شبانگاهی نفت پیش از آغاز معاملات روز چهارشنبه منجر به فشار نسبی عرضه در نمادهای گروه پالایشی شد. افتی که که در روزهای پایانی هفته جبران شد. تقریبا می‌توان گفت که سهم پالایشی‌ها از رشد محدود اخیر بازار نزدیک به صفر بوده است. در این گروه شبندر با وجود تعدیل مثبت در گزارش 6 ماهه حسابرسی شده، فضای معاملاتی جذابی ندارد. اما از نظر تکنیکی بسیار بعید می‌دانیم که شبندر قیمت‌های کمتر از 950 تومانی را ببیند. تحلیلگران بنیادی معتقدند که پالایشی‌ها در دوره 9 ماهه گزارش‌های نرمال و مناسبی را راهی کدال خواهند کرد. لذا خرید شبندر در منفی‌ها ریسک خاصی نخواهد داشت. در سوی دیگر شپنا را داریم که درون یک کانال صعودی باریک در نوسان است. شپنایی که از نظر بنیادی شرایط قوی‌تری داشته و بواسطه کیفی‌سازی فرآورده‌های تولیدی فضای سودسازی بهتری برای سالهای پیش رو خواهد داشت. چارتیست‌ها معتقدند محدوده 840 – 850 تومان زمینه‌ساز برگشت سهم به مدار رشد خواهد شد.

* اما یکی از گروه‌های مورد توجه این روزهای بازار، گروه فرآورده‌های نسوز است. سهامی با شرایط بنیادی نسبتا خوب، دارای P/E کمی بالاتر از سطح بازار و ارزش بازاری مناسب که بواسطه فضای مناسب تکنیکی و فضای نقدینگی بازار می‌تواند در کوتاه‌مدت نوسانات جالبی داشته باشد. در روزهای اخیر درخصوص 3 نماد کتوکا، کفرا و کفپارس بحث شد. در بین این 3 نماد، کفپارس را در قیمت‌های فعلی بیشتر می‌پسندیم اما در بازار پایه هم یک گزینه جذاب به نام کمینا حضور دارد که روز چهارشنبه با تحرکات مثبت از مثلث اصلاحی خارج شد. محدوده 1.600 تومان هدف کوتاه‌مدتی کمینا خواهد بود و لذا هر اصلاحی فرصت خرید است. علاوه بر نمادهایی که طی روزهای اخیر مورد بحث و بررسی قرار گرفت، کهمدا را گزینه‌ای بسیار جذاب می‌بینیم که دارای P/E-forward کمتر از 6 واحدی است.

* در گروه فلزی و معدنی ذوب تحرکات خوبی دارد و اینطور که به نظر می‌رسد قصد گذر از سد 433 تومانی را دارد. مقاومت مهمی که اگر شکسته شود، ذوب 500 تومانی را رقم خواهد زد. اما در فروژ معاملات عجیبی را شاهد بودیم. سهمی با افزایش سرمایه حدود 2 هزار درصدی که در بازار چهارشنبه توسط حقوقی‌ها سیراب شد. فروژ از نظر بنیادی هم شرایط بدی ندارد اما از نظر تکنیکی ماه‌ها است که حد فاصل دو سطح 4.100 – 4.700 تومانی معامله می‌شود. بنابراین فروژ برای آغاز یک روند صعودی پایدار نیازمند خروج رو به بالا از فضای نوسانی فعلی است. و در نهایت اشاره به فولاد مبارکه داشته باشیم که به نظر محدوده 600 تومانی را به عنوان کف شناخته و حتی رسیدن سهم به محدوده 580 تومانی را هم بسیار بعید می‌دانیم. از این رو برای پول‌های بزرگ دو نماد فولاد و فخوز را در قیمت‌های فعلی پیشنهاد می‌کنیم.

* در گروه زراعت و دامداری کماکان تعداد نمادهای سبزپوش بیش از سرخ‌پوش است و همین مساله نشان می‌دهد که نقدینگی خوبی در این صنعت در جریان بوده و لذا ریسک‌پذیران می‌توانند از نوسانات فعلی بهره‌مند شوند. در این گروه زشریف که کمی عقب مانده بود، به حرکت درآمده و روز چهارشنبه با قدرت بالا از مقاومت 600 – 610 تومانی گذر کرد. لذا انتظار می‌رود در روند صعودی آغاز شده پیشروی سهم تا سطوح 740 تومانی را داشته باشیم. در سوی دیگر زبینا را داریم که به آرامی در حال بالا آمدن بوده و در روند صعودی آغاز شده کف‌ها را بالاتر آورده است. لذا انتظار می‌رود این مسیر تا سطوح 530 تومانی ادامه یابد. و در انتها اشاره زفجر داشته باشیم که درون یک الگوی مثلث ادامه‌دهنده در نوسان بوده و در صورتی از سطوح 2.350 تومانی گذر کند، در کوتا‌ه‌مدت میهمان یک رشد 10 – 15 درصدی خواهد شد.

* و در آخر اشاره به 2 نماد وخارزم و وسپهر از گروه سرمایه‌گذاری باشیم. هر دو سهم به لحاظ تکنیکی مستعد تغییر مسیر هستند. چندین بار درخصوص وضعیت بنیادی و تکنیکی آنها بحث شده است. در وخارزم قیمت‌های 175 – 177 تومانی سبب تغییر مسیر خواهد شد و در وسپهر نهایت میزان اصلاح قیمت را 3 – 4 درصد می‌بینیم. وخارزم گزینه کم‌ریسک‌تری است اما وسپهر می‌تواند حرکت شارپ‌تری داشته باشد. مدیرعامل گروه مالی سپهر صادرات درخصوص عرضه شرکت توسعه نیشکر گفت: آخرین وضعیت پذیرش و عرضه نیشکر به این صورت است که کارها از طرف گروه مالی سپهر صادرات سهامدار ۴۰ درصدی این مجموعه تمام شده و تغییر اساسنامه انجام‌ شد. مجمع شرکت ۱۰ روز پیش برگزار شد. چنانچه مجمع ثبت شود، شرکت عملا سهامی عام خواهد بود. عملیات ثبت نزد سازمان بورس و هماهنگی با فرابورس انجام خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود این فرآیند طی یک ماه آینده انجام شود. فرآیند عرضه مولفه‌های خاص خود را دارد. پیشنویس‌های اولیه قیمت‌گذاری تهیه شده است. این شرکت قابلیت مقایسه با شرکت دیگری را ندارد. برای عرضه اولیه با یک خرد جمعی پیش خواهیم رفت تا یک عرضه موفق انجام شود. موقعیت این شرکت به لحاظ دسترسی به منابع آبی، زمین، مجوزها و ... تقریبا منحصر به فرد است. همه تلاش ما این است که در حداقل زمان این عرضه انجام‌ شود چرا که یک تکلیف ملی است. 2.5 درصد بانک ملی و 2.5 درصد سهم گروه مالی سپهر صادرات در عرضه اولیه نیشکر است اما ممکن است این رقم تغییر کند. سیاست تقسیم سود در نیشکر ۷۰ تا ۸۰ درصد است.

5) بررسی گزارش عملکرد ماهانه شرکت‌ها:

* در گروه پتروشیمی نگاهی به جم‌پیلن خواهیم داشت که حرکت نرم و آرامی در تابلوی معاملات داشته و به نظر با همین رویه به روند رو به جلوی خود ادامه دهد. البته عقب‌افتادگی از بودجه ممکن است عاملی برای کُندتر شدن روند صعودی فعلی باشد. گزارش ماهانه جم‌پیلن نشان می‌دهد که این شرکت در آبان 1402 موفق به فروش 578 میلیارد تومان محصول شده که نسبت به ماه گذشته کاهش 28 درصدی داشته است. لازم به توضیح است که میانگین فروش ماهانه شرکت تا پایان این ماه مبلغ 863 میلیارد تومان بوده که فروش این ماه نسبت به میانگین فروش ماهانه 33 درصد کمتر بوده است. مجموع فروش شرکت در سال مالی 1402 مبلغ 6,902 میلیارد تومان بوده است. همچنین گزارش ماهانه جم‌پیلن از نظر مقداری نشان می‌دهد که شرکت در آبان 1402 موفق به فروش 9,571 تن محصول شده که نسبت به ماه گذشته کاهش 42 درصدی داشته است. شرکت در آخرین برآورد خود، پیش‌بینی فروش 10,340 میلیارد تومانی با حاشیه سود ناخالص 30 درصدی برای سال مالی 1402 را داشته که توانسته تا پایان آبان حدود 67 درصد بودجه خود را از لحاظ مبلغ فروش، پوشش دهد.

* اما سری هم به شغدیر بزنیم که طی 2 ماه گذشته در محدوده قیمتی 6.300 – 6.600 تومانی در نوسان بوده و به آرامی با خروج از این ناحیه در حال آغاز روند صعودی جدیدی است. گزارش ماهانه شغدیر نشان می‌دهد که این شرکت در آبان 1402 موفق به فروش 328 میلیارد تومان محصول شده که نسبت به ماه گذشته کاهش 3 درصدی داشته است. لازم به توضیح است که میانگین فروش ماهانه شرکت تا پایان این ماه مبلغ 351 میلیارد تومان بوده که فروش این ماه نسبت به میانگین فروش ماهانه 7 درصد کمتر بوده است. مجموع فروش شرکت در سال مالی 1402 مبلغ 2,811 میلیارد تومان بوده است. همچنین گزارش ماهانه شغدیر از نظر مقداری نشان می‌دهد که شرکت در آبان 1402 موفق به فروش 11,438 تن محصول شده که نسبت به ماه گذشته رشد 2 درصدی داشته است. شرکت در آخرین برآورد خود، پیش‌بینی فروش 4,556 میلیارد تومانی با حاشیه سود ناخالص 40 درصدی برای سال مالی 1402 را داشته که توانسته تا پایان آبان حدود 62 درصد بودجه خود را از لحاظ مبلغ فروش، پوشش دهد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24